Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Innowacje przyrodnicze

 "Z biologią za pan brat"

W bieżącym roku szkolnym w klasach ekologicznych odbywają się dwugodzinne zajęcia, oparte na aktywnych metodach nauczania.

W biologii i innych naukach przyrodniczych podstawowymi metodami prowadzącymi do poznania naukowego są obserwacje i eksperymenty.

Samodzielnie zaplanowane i przeprowadzone doświadczenia angażują aktywność intelektualną, rozwijają szereg umiejętności praktycznych i intelektualnych, wyzwalają spostrzegawczość, rozwijają myślenie przyczynowo – skutkowe, zaspakajają potrzebę odkrywania. Atrakcyjne zajęcia, budzące pozytywne emocje dają uczniom satysfakcję i radość, a także przekładają się bezpośrednio na motywację i zainteresowanie tematami omawianymi w szkole.

Uczestniczenie w takich zajęciach może być dobrą alternatywą dla biernego siedzenia przed komputerem czy telewizją.

Zajęcia zgrupowane są w następujące bloki tematyczne:

  1. Rozumiem, bo eksperymentuję.

Uczniowie:

  • przeprowadzą doświadczenia z zakresu fizjologii roślin
  • wykonają eksperymenty z zakresu percepcji zmysłowej człowieka
  • dokonają obserwacji zjawisk i praw fizycznych istotnych dla istnienia organizmów
  • zrealizują projekt „Hałas wokół nas”
  • przeprowadzą obserwacje mikroskopowe tkanek, organów, mikroorganizmów                                            
  1. Człowiek w sieci ekologicznej.

Uczniowie:

  •  poznają przyczyny i skutki globalnego ocieplenia, zmian klimatycznych. Określą osobisty wpływ na stan środowiska i odpowiedzialność za jego stan.
  •  poznają złożone zależności między organizmami żywymi a środowiskiem
  • opracują mapę ciekawych i egzotycznych roślin w najbliższej okolicy
  • nauczą się korzystania z klucza do oznaczania roślin. Poznają gatunki roślin w dzielnicy
  1. Mądre żywienie – zdrowe pokolenie.

         Uczniowie:

  • poznają zasady zdrowego odżywiania
  • ułożą zbilansowane jadłospisy właściwe dla swojego wieku
  • nauczą się czytania i interpretowania etykiet na produktach żywnościowych
  • przeprowadzą badania obecności białek, cukrów, tłuszczów w produktach spożywczych
  • porównają eksperymentalnie zawartość witaminy C w wybranych produktach
  • poznają wpływ wolnych rodników na organizm. Zbadają poziom katalazy w różnych produktach.
  1. Tajemnice mikroświata.

Uczniowie:

  • przeprowadzą obserwacje mikroskopowe tkanek, organów, mikroorganizmów
  • przeprowadzą badania wpływu czynników środowiska na procesy życiowe organizmów jednokomórkowych

 

Klasa Ia - Obserwacje mikroskopowe komórek

  

Badanie wpływu czynników zewnętrznych na intensywność procesu fotosyntezy

  

Obserwacja zjawiska napięcia powierzchniowego

   

Klasa IIa - Wykrywanie witaminy "C" w wybranych warzywach i owocach

  

Badanie wpływu temperatury na proces fermentacji u drożdży

  

Badanie wpływu ilości dwutlenku węgla na intensywność fotosyntezy